“Моят подход е реакция на строгото структуриране на обществото, в което работя и над което размишлявам. Германското чувство за структура е безмилостно и често намирам, че ме води до деструктивни жестове. Обикновено започвам конструктивно, като се стремя към конкретен резултат, но след това идва моментът (най-интересния момент!), когато загубя контрол и “колата се отклони от пътя”. Нямам никакъв интерес в това, което се държи под контрол, но преди да стигнете до този момент на предаване на контрола, трябва да се свърши много, трябва да се подготвите стриктно. Катастрофите понякога могат да бъдат много продуктивни. Често мисля за откриването на Америка, на шампанското, пеницилина, аспирина… Всички те са несполуки, които са довели до прогрес. Опитвам се да държа очите си широко отворени, за да не пропускам точния момент.”
– Вальо Ченков
#КритикаИХуманизъм
„Малко след като Хитлер взема властта (или както вероятно би трябвало да се каже по-точно: малко след като тя му бива връчена), на 28 февруари той обнародва Декрет за защита на народа и държавата, чрез който се отменят членовете на Ваймарската конституция, отнасящи се до свободите на личността. Тъй като декретът никога не е бил отменян, от правна гледна точка целият Трети райх може да се разглежда като извънредно положение, продължило дванадесет години. В този смисъл е възможно модерният тоталитаризъм да бъде определен като установяване – посредством извънредното положение – на законна гражданска война, която позволява физическо елиминиране не само на политическите противници, но и на цели категории граждани, които по една или друга причина са се оказали неспособни да бъдат интегрирани в политическата система. Оттук доброволното създаване на едно постоянно положение на спешност (макар и евентуално необявено в техническия смисъл) е станало една от основните практики на съвременните държави, включително и на т.нар. демократични държави.
Пред лицето на неудържимото разширяване на т.нар. „световна гражданска война“ е налице тенденция извънредното положение да се представя все повече за доминираща парадигма на управляване в съвремената политика. Това превръщане на една временна и извънредна мярка в техника на управляване заплашва радикално да трансформира – и вече осезаемо го е сторила – структурата и смисъла на традиционното разграничение между конституционните форми. Така погледнато, извънредното положение се оказва праг на неопределеност между демокрацията и абсолютизма.“
Джорджо Агамбен
откъс от книгата “Homo sacer II.1.: Извънредното положение“
(превод на Валентин Калинов)
Вальо Ченков е роден през 1966 г. в Свищов, България. Живее и работи в Мюнхен, Германия и Ореш, България. Завършва Художествената академия в София и Мюнхенската художествена академия. Скорошните му самостоятелни изложби са: “Traumraum”, галерия Royal, Мюнхен, Германия (2018); „През три морета … в пето”, галерия Кредо Бонум, София (2018); „König des täglichen Nichts“, бившата сграда на затвора във Фрайзинг, Германия (2017); „Minga – Moon“, галерия Florian Sundheimer, Mюнхен, Германия (2016); „Kunschelecke, raue Decke“, Projectroom Nagel-Draxler, Кьолн, Германия (2014); „Слънчев ден и шкурка по гърба” (2014) и „…ей сега и за малко…” (2012) в галерия Sariev Contemporary. Ченков е участвал в редица групови изложби, сред които „The Day After Yesterday“ (с Винсент Мицев), Kunstpavillion Мюнхен, Германия (2017); “V&V TV”, 56. Венецианско биенале (с Винсент Мицев), галерия Royal, Мюнхен, Германия (2015); „Защо Дюшан? От обекта до музея и назад (125 години)“ с куратор Мария Василева, САМСИ (2012); ”Conviction”, куратор Уени Уонг (a.o.), музей Dafen, Китай (2010); “Sweet Case Eluminated”, куратор Катя Ангелова (a.o.), музей MAC/VAL, Париж (2007); ”Fuori Uso”, куратор Агнес Koлмайер, Пескара, Италия (2005); “Poesie Summer“, куратор Ян Хоет, Watou, Белгия (2018). През 2018 г. участва в Международното биенале за съвременно изкуство в Рига (RIBOCA1).
Ченков е бил номиниран за Наградата на М-тел за съвременно българско изкуство (2011).
Вальо Ченков е представляван от галерия Sariev Contemporary, Пловдив от 2012 г.
Разгледай още от #извънредноположение
Юлиана Текова
Юлиана Текова Promenade, 2020 30 x 42 cм/ мастило и...
Прочети повечеМау Лавоан
Днес чувстваме, че срокът на годност на всички оне¬зи способи...
Прочети повечеДагмар Шюрер
It is a video loop with sound with the working...
Прочети повечеСашо Стоицов
”Преминаване 1982-2020” Идеята е, с работа правена преди 38 години...
Прочети повечеПроектът се осъществява от
Галерия +359 и Art Project Depot, в партньорство с Издателска къща КХ – Критика и Хуманизъм. Те ще добавят коментари под формата на цитати на издадени от тях книги към изображенията, подготвени от художниците за проекта.