Гьонюл Нюхоглу

Гьонюл Нюхоглу

Rainbow Warriors, 3D video loop

Rainbow Warriors, 3D video loop

#КритикаИХуманизъм

„Територията е най-напред критичната дистанция между две същества от един и същи вид: да маркираш своите дистанции. Това, което е мое, е най-напред моята дистанция, аз притежавам единствено дистанции. Не искам да бъда докосван, ръмжа, ако някой навлезе в моята територия, поставям плакати. Критичната дистанция е отношение, което произтича от материите на изразяване. Целта е да се поддържат на дистанция силите на хаоса, които чукат на вратата. (…) Съществува цяло едно изкуство на позите, на положенията на тялото, на силуетите, стъпките и гласовете. Двама шизофреника си говорят или си вървят нанякъде, следвайки някакви закони за границата и територията, които на нас могат и да ни убягват. Ето до каква степен е важно – когато хаосът заплашва – да се очертае някаква преносима и надуваемо-въздушна територия. В случай на нужда, вземам моята територия върху собственото си тяло, териториализирам тялото си: къщата на костенурката, черупката на ракообразното, но и всички татуировки, които превръщат тялото в територия. Критичната дистанция не е размер, тя е ритъм. Но точно ритъмът е обхванат в ставане, което отнася дистанциите между персонажите, за да ги превърне в ритмични персонажи, те самите повече или по-малко дистантни, повече или по-малко съчетаеми (интервали).“

откъс от „Хиляда плоскости“, Жил Дельоз и Феликс Гатари

издание на КХ – Критика и Хуманизъм

превод от френски Антоанета Колева

Като художник, базиран в Истанбул, който изследва историята, политиката и динамиката на пространствата, работата на Гьонюл Нюхоглу през последните двадесет години създава диалог по въпроси, които засягат социално-политическите стратегии на териториите на Източното Средиземноморие и Близкия Изток.

Моето изкуство няма сигурност  има намерения, а не методологии. Всяка самостоятелна изложба се състои от произведения, често в редица различни медии, групирани около специфични теми и значения. Често пъти тези теми се комбинират в инсталации. Използвам разнообразни материали и процеси във всяка изложба. Въпреки, че не винаги може да има материални сходства между различните изложби, те са вътрешно свързани. Предметът на всяка работа определя материалите и формите на производството и. Създадавам сайт специфик инсталации, които изследват и деконструират отношенията между пространствата, идеите и идентичностите, които ги представляват.

Гьонюл за видеото, представено в #Извънредноположение:

Коренните американци имат 200-годишно предсказание: Според пророчеството на стара индианка от племето Кри*, наречена Очи на огъня, ще дойде ден и всички ресурси на света ще бъдат унищожени; моретата ще потъмнеят, потоците ще бъдат отровени, елените ще паднат и ще умрат. Точно преди да е станало твърде късно, индианците ще си възвърнат душите и ще научат белия човек да уважава света. Тези, които ще се съберат около него, ще се нарекат „Войни на дъгата“… Подобно на пророчеството на старата жена Кри, и днес земята се бори за истински живот. Всички ние трябва да се държим като войни на дъгата за да и осигурим бъдещето.

*The Cree tribe is one of the largest American Indian groups in North America. There are 200,000 Cree people today living in communities throughout Canada and in parts of the northern United States (North Dakota and Montana).

Племето Кри е една от най-големите американски индиански племена в Северна Америка. Днес 200 000 жители на Кри живеят в общности в цяла Канада и в части от северната част на САЩ (Северна Дакота и Монтана).

Gonul Nuhoglu  /Гьонюл Нюоглу/ е родена през 1961 г. в Истанбул. Завършила е 1983 г. в Катедра по мениджмънт в Босфорския Университет, и Университета в Мармара /1998/, катедра по английски език. От 1996 до 2018 работи като изпълнителен директор на Асоциация на музеите на живописта и скулптурата, 1999 – вицепрезидент на Истанбулската художествена фондация, 2002 – 2003 член основател и главен секретар на Истанбулската асоциация на пластичните изкуства. През 2011 до 2018 – президент на Истанбулската художествена фондация.

Между 1995-2018 г. тя има множество самостоятелни изложби както в Турция, така и в чужбина, участва в международни изложения и панаири, групови изложби и международни резидентни програми. Избрани изложби: 1996, Изложба „Награда за съвременно изкуство“ Истанбулски музей на живописта и скулптурата, 1998, „Няма път“, Св. Ирина, Истанбул, 2000 ,2011, 2019 Фестивал „Процес – Пространство“, Балчик, България, 2001, „Без граници“ , Международна резидентна програма, Северна Каролина, САЩ, 2002, “Прах и сянка”, Базилика Цистерна, Истанбул, 2007, “Засада”, Галерия Примо Пиано, Италия, 2008 – 2017 Contemporary Istanbul Art Fair, Истанбул, Турция 2009, “Безделието ще спаси света. Всичко ще започне един ден, в който не отидете на работа ”, жп гара Сиркеджи, Истанбул. 2010, Изложба за съвременна фотография, “Импулс 5 студия”, Истанбул 2010, Панаир за съвременно изкуство “CAR”, Есен, Германия, 2010 г., приключения на E Mr.E ‘, Кьолн, Германия, 2011 – “Насилие към жените”, UPSD, Истанбул , 2012 “Bang”, Pasajıst, Истанбул, 2014, ” 251060 ” самостоятелна изложба, Trezzo sull adda, Италия, 2015, Arte Laguna Award 14, Специална награда, Венеция, 2015, OPEN 18, Венеция, 2018, Фестивал на светлинни инсталации Лаго Маджоре, Леса, Италия и др.

Награди: 1995 – 16-та изложба на съвременни художници, Музей на живописта и скулптурата, Истанбул, Награда за постижения, 2008 г. – награда на Истанбулския музей на живописта и скулптурата, Истанбул, 2015 – Арте Лагуна 14, Специална награда, Италия, 2015 – OPEN 18, PDG Arte Communications , Венеция, Италия, 2015 – Колекция Yinchuan Museum of Contemporary Art (MOCA), Китай, 2015 – Колекция Полимекс, съвременен музей Odunpazarı (OMM), 2017- KVK Collection.

Нейни творби са собственост на частни колекции и музеи като: Колекция Полимекс, Odunpazarı modern Museum, Yinchuan Museum of Contemporary Art (MOCA) Collection, Китай, 2017- KVK Collection и др.

Автори #извънредноположение

Проектът се осъществява от

Галерия +359 и Art Project Depot, в партньорство с Издателска къща КХ – Критика и Хуманизъм. Те ще добавят коментари под формата на цитати на издадени от тях книги към изображенията, подготвени от художниците за проекта.