2019 – 2021
През 2019г. поразена от силните контрасти на уличното ежедневие в Париж, който според художничката е най-противоречивия град в Европа, Елена Назърова полага проекта TOWNSMEN като обединяваща тъкан през седемте и месеца на арт-резиденция там. За периода, тя живее и работи в студио “Le Laboratoire de la creation” откъдето насочва процеса си на артистични проучвания и наблюдение, в две конкретни и особено различни посоки, полюси на съвременния градски живот. Това са бездомността и попкултурата в града, присъстващи ярки и напълно осезаеми по същите улици и площади, толкова романтизирани през вековете. С фокус фиксиран върху тези полярности, търсенията на Елена се задълбочават, докато тя навлиза в по-тъмните кътчета и нощния живот на града, и в крайна сметка я тласкат да изследва възможности за перфектния обект, който, заставайки в публичното пространство да бъде тяло на ясен протест докато същевременно привлича и ласкае хората.
Въпросът за бездомността, който е една от най-належащите глобални хуманитарни кризи към момента, тук е разгледан през призмата на личния ежедневен опит на художничката и взаимодействието и с жителите на няколкото улици, намиращи се непосредствено до ателието, което тя обитава в района “Chatelet Les Halles”, много близо до географския център на Париж. Районът е средище на туристи през деня и гореща точка за бездомното население през нощта, въпреки че второто се споменава рядко. И това по същество е противоречивостта, която тласка Елена да се стреми да обърне нещата наопаки, да вземе това, което е там и е поразителна реалност, и да го представи на същото място, но по привлекателен начин, така че хората да не отвръщат поглед. За целта TOWNSMEN се обръща към съвременната попкултура в изкуството и лайфстайла и започва да изследва механизмите, които действат зад блясъка и атрактивното, търсейки да го използва като комуникационен инструмент, за да говори за наличната социалнта структура и идеологии. Същевременно под повърхността си изложбата докосва някои теми за публичното пространство спрямо съвременния частен и хигиенен битов живот, моралния компас и целите на модерния човек, консуматорската култура, както и свободата като ценност днес. – че което доскоро е било жадувано като лукс, се е изменило в днешната бърза култура на “ХАЙП”, а свободата като висша екзистенциална цел, някак си е заменена (отново) от труд, продуктивност и лични постижения, оставяйки свободата в какъвто и да е романтичен смисъл на аутсайдера дисидент на модерния свят. Какъв тогава би могъл да бъде днес, в нашето екстензивно структурирано и систематизирано общество, човекът на свободното време, откъснатият наблюдател, “flaneur”, както го наричa Бодлер? -Много вероятно само този, който живее изцяло извън системите на обществото (без адрес, без социално осигуряване и т.н.), но не изолиран далеч от хората, а по-скоро на място сред всичкото човешко движение, но анонимно и в покой седнал, облегнал се, наблюдаващ.
TOWNSMEN има за цел да изложи бунтарския характер на живота и рутината на хората живеещи по улиците на големите градове по един изопачен начин, така че да му придаде определен блясък с който да привлече внимание към себе си и към една група хора, живеещи сред нас в невъобразимо затруднение, която подминаваме всеки ден. Изложбата представя разгънат творческия процес на един проект, който продължава във времетo.